Effects of the COVID-19 pandemic on the workload of caregivers: a case study of tabascan university lecturers who worked from home

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21678/apuntes.92.1564

Keywords:

COVID-19, telework, care work, gender, mental health

Abstract

This work analyzes the effect that telework had on the lives of the teachers of the Multidisciplinary Unit of the Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (UJAT) in Mexico, during the confinement by COVID-19, mainly in care work in homes with 15 years or less children. The main argument in this study is whether this way of working affected female teachers more than male teachers. The results show that female teachers assumed the main role of care and domestic tasks, reconciling these demands teleworking from home, at the expense of reducing their sleep hours and having their physical and mental health affected (stress, depression, anxiety).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nélyda Solana-Villanueva, Colegio de Postgraduados Campus Tabasco

Profesora Investigadora Asociada

Martín Gabriel De los Heros-Rondenil, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Flacso), Mexico

Profesor Investigador 

Sandra Carmen Murillo-López, Universidad Nacional Autónoma de México

Profesora Asociada

References

Actis, E., Iglesias-Onofrio, M., Pérez de Guzmán, S., & Viego, V. (2021). Teletrabajo, vida cotidiana y desigualdades de género en Iberoamérica. La experiencia del confinamiento originado por el COVID-19 como laboratorio. Revista de Economía Crítica, (31), 44-61. Recuperado de https://www.revistaeconomiacritica.org/index.php/rec/article/view/442/425
Acuerdo [Consejo de Salubridad General]. (23 de marzo de 2020). Se reconoce la epidemia de enfermedad por el virus SARS-CoV2 (COVID-19) en México, como una enfermedad grave de atención prioritaria, así como se establecen las actividades de preparación y respuesta ante dicha pandemia. Diario Oficial de la Federación. http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5590161&fecha=23/03/2020https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5589479&fecha=16/03/2020
Acuerdo 02/03/20 [Secretaría de Educación Pública]. (16 de marzo de 2020). Suspensión de las clases en las escuelas de educación preescolar, primaria, secundaria, normal y demás para la formación de maestros de educación básica del Sistema Educativo Nacional, así como aquellas de los tipos medio superior y superior dependientes de la Secretaría de Educación Pública. Diario Oficial de la Federación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5589479&fecha=16/03/2020
Allen, T. D., Johnson, R. C., Kiburz, K., & Shockley, K. (2013). Work-family conflict and flexible work arrangements: Deconstructing flexibility. Personnel Psychology, 66(2), 345-376. doi:10.1111/peps.12012
Alon, T., Doepke, M., Olmstead-Rumsey, J., & Tertilt, M. (2020). The impact of COVID-19 on gender equality. National Bureau of Economic Research 26947. doi:10.3386/w26947
Amilpas, M. (2020). Mujeres, trabajo de cuidados y sobreexplotación: desigualdades de género en México durante la pandemia por COVID-19. Revista Espacio I+D. Innovación Más Desarrollo, 9(25), 99-117. doi:10.31644/imasd.25.2020.a06
Andrew, A., Cattan, S., Costa Dias, M., Farquharson, C., Kraftman, L., Krutikova, S., Phimister, A., & Sevilla, A. (2020). How are mothers and fathers balancing work and family under lockdown? Institute for Fiscal Studies. doi:10.1920/BN.IFS.2020.BN0290
Arntz, M., Ben-Yahmed, S., & Berlingieri, F. (2020). Working from home and COVID-19: The chances and risks for gender gaps. Intereconomics, 55(6), 381-386. Doi:10.1007/s10272-020-0938-5
Bailey, D., & Kurland, N. (2002). A review of telework research: Findings, new directions, and lessons for the study of modern work. Journal of Organizational Behavior, 23, 383-400. doi:10.1002/job.144
Benería, L. (2019). Reproducción, producción y división sexual del trabajo. Revista de Economía Crítica, 2(28), 7-24. https://revistaeconomiacritica.org/index.php/rec/article/view/245/229
Camhaji, E. (16 de noviembre de 2020). Las inundaciones de Tabasco, la catástrofe anunciada que no pudo evitarse. El País. https://elpais.com/mexico/2020-11-17/las-inundaciones-de-tabasco-la-catastrofe-anunciada-que-no-pudo-evitarse.html
Campbell, J., Boell, S., Keating, B., & Cecez-Kecmanovic, D. (2013). Temporal aspects of telework and its impact on work-family conflict. En 24th Australasian Conference on Information Systems. Recuperado de https://aisel.aisnet.org/acis2013/90/
Chung, H. (30 de marzo de 2020). Return of the 1950s housewife? How to stop coronavirus lockdown reinforcing sexist gender roles. The Conversation. https://theconversation.com/return-of-the-1950s-housewife-how-to-stop-coronavirus-lockdown-reinforcing-sexist-gender-roles-134851
Chung, H., & Van der Lippe, T. (2020). Flexible working, work-life balance, and gender equality: introduction. Social Indicators Research, 151(2), 365-381. doi:10.1007/s11205-018-2025-x
Chung, H., Birkett, H., Forbes, S., & Seo, H. (2021). COVID-19, flexible working, and implications for gender equality in the United Kingdom. Gender & Society, 35(2), 218-232. doi:10.1177/08912432211001304
Collins, C., Landivar, L., Ruppanner, L., & Scarborough, W. (2020). COVID-19 and the gender gap in work hours. Gender Work Organization, 28(1), 1-12. doi:10.1111/gwao.12506
De los Heros – Rondenil, M., Murillo, S., & Solana-Villanueva, N. (2020). Satisfacción laboral en tiempos de pandemia: el caso de docentes universitarios del área de salud. Revista de Economía del Caribe, julio-diciembre 2020, (26), 1-21. doi:10.14482/ecoca.26.158.7
Decreto 3018 [Titular del Poder Ejecutivo del Estado de Tabasco]. (20 de marzo de 2020). Por el cual se instruyen las acciones para prevenir, detener, contener, controlar, retrasar y reducir la propagación del COVID-19 en el estado de Tabasco. Periódico Oficial, 151. Recuperado de https://tabasco.gob.mx/PeriodicoOficial/descargar/1493
Del Boca, D., Oggero, N., Profeta, P., & Rossi, M. C. (2021). Did COVID-19 affect the division of labor within the household? Evidence from two waves of the pandemic in Italy. SSRN Electronic Journal 14453. doi:10.2139/ssrn.3870183
Dingel, J. I., & Neiman, B. (2020). How many jobs can be done at home? Journal of Public Economics, 189(104235), 1-8. doi:10.1016/j.jpubeco.2020.104235
Duxbury, L., Higgins, C., & Lee, C. (1994). Work-family conflict: A comparison by gender, family type, and perceived control. Journal of Family Issues, 15(3), 449-466. doi:10.1177/019251394015003006
Duxbury, L., Higgins, C., & Neufeld, D. (1998). Telework and the balance between work and family: Is telework part of the problem? En M. Igbaria & M. Tan (Eds.), The virtual workplace (pp. 218-255). Londres: Idea Group Inc.
Elgueta, M. F. (2021). Trabajando en «tres turnos» en tiempos de pandemia: profesoras de Derecho y carrera académica en América Latina. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, 8(1), 1-11. doi:10.5354/0719-5885.2021.64104
Eurofound. (2020). Living, working and COVID-19. COVID-19 Series. Luxemburgo: Publications Office of the European Union. https://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef_publication/field_ef_document/ef20059en.pdf
Farré, L., Fawaz, Y., González, L., & Graves, J. (2020). How the COVID-19 lockdown affected gender inequality in paid and unpaid work in Spain. IZA Institute of Labor Economics. Discussion Paper Series 13434. Recuperado de http://ftp.iza.org/dp13434.pdf
Feng, Z., & Savani, K. (2020). COVID-19 created a gender gap in perceived work productivity and job satisfaction: Implications for dual-career parents working from home. Gender in Management, 35(7/8), 719-736. doi:10.1108/GM-07-2020-0202
Flores-Sequera, M. M. (2020). Desigualdades develadas por la pandemia: economía del cuidado y malestar en profesoras de universidades venezolanas. Antropología Americana, 5, 95-111.
Fodor, É., Gregor, A., Koltai, J., & Kováts, E. (2021). The impact of COVID-19 on the gender division of childcare work in Hungary. European Societies, 23(S1), S95-S110. doi:10.1080/14616696.2020.1817522
Fuller, S., & Qian, Y. (2021). COVID-19 and the gender gap in employment among parents of young children in Canada. Gender and Society, 35(2), 206-217. doi:10.1177/08912432211001287
Gajendran, R., & Harrison, D. (2007). The good, the bad, and the unknown about telecommuting: Meta-analysis of psychological mediators and individual consequences. Journal of Applied Psychology, 92(6), 1524-1541. doi:10.1037/0021-9010.92.6.1524
Golden, T. D., Veiga, J. F, & Simsek, Z. (2006). Telecommuting’s differential impact on work-family conflict: Is there no place like home? Journal of Applied Psychology, 91(6), 1340-1350. doi:10.1037/0021-9010.91.6.1340
González, C. (11 de mayo de 2020). Violencia de género en tiempos de COVID-19. CIDE. Recuperado de https://www.cide.edu/coronavirus/2020/05/11/violencia-de-genero-en-tiempos-de-covid-19/
Gottlieb, C., Grobovsek, J., & Poschke, M. (2020). Working from home across countries. Cahier 07-2020. Centre Interuniversitaire de Recherche en Économie Quantitative (Cireq). Recuperado de https://cireqmontreal.com/wp-content/uploads/cahiers/07-2020-cah.pdf
Hamel, L., & Salganicoff, A. (6 de abril de 2020). Is there a widening gender gap in coronavirus stress? Kaiser Family Foundation. https://www.kff.org/policy-watch/is-there-widening-gender-gap-in-coronavirus-stress/
Hilbrecht, M., Shaw, S., Johnson, L., & Andrey, J. (2008). «I’m home for the kids»: Contradictory implications for work-life balance of teleworking mothers. Gender, Work and Organization, 15(5), 454-476. doi:10.1111/j.1468-0432.2008.00413.x
Himmelweit, S. (2007). The prospects for caring: Economic theory and policy analysis. Cambridge Journal of Economics, 31(4), 581-599. doi:10.1093/cje/bem011
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (27 de marzo de 2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (Inegi). (23 de marzo de 2021). Encuesta para la medición del impacto COVID-19 en la educación (ECOVID-ED) 2020. Comunicado de prensa 185/21. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/OtrTemEcon/ECOVID-ED_2021_03.pdf
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (Inegi). (s. f.). Encuesta telefónica sobre COVID-19 y mercado laboral (ECOVID-ML). Resultados de abril-julio 2021. https://www.inegi.org.mx/contenidos/investigacion/eCovidml/2020/doc/eCovid_ml_2020_may_jul_presentacion.pdf
Lagarde, M. (1996). Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia. Madrid: Horas y Horas.
Lamas, M. (1986). La antropología feminista y la categoría «género». Nueva Antropología, VIII(30), 173-198.
Lewis, H. (19 de marzo de 2020). The coronavirus is a disaster for feminism: Pandemics affect men and women differently. The Atlantic. Recuperado de https://www.theatlantic.com/international/archive/2020/03/feminismwomens-rights-coronavirus-Covid19/608302
Monroy-Gómez-Franco, L. (2020). ¿Quién puede trabajar desde casa? Evidencia desde México. Documento de Trabajo 06/2020. Centro de Estudios Espinosa Yglesias. Recuperado de https://ceey.org.mx/wp-content/uploads/2020/05/06-Monroy-Gómez-Franco-2020.pdf
Moreira da Silva, J. (18 de marzo de 2019). Why you should care about unpaid care work. OECD Development Matters. https://oecd-development-matters.org/2019/ 03/18/why-you-should-care-about-unpaid-care-work
Noonan, M., & Glass, J. (2012). The hard truth about telecommuting. Monthly Labor Review, 135(6), 38-45. Recuperado de https://www.bls.gov/opub/mlr/2012/06/art3full.pdf
Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2011). Manual de buenas prácticas en teletrabajo. Oficina Internacional del Trabajo, Ministerio de Trabajo, Empleo y Seguridad Social, Unión Industrial Argentina. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/---ilo-buenos_aires/documents/publication/wcms_bai_pub_143.pdf
Organización Internacional del Trabajo (OIT) – Eurofound. (2019). Trabajar en cualquier momento y en cualquier lugar: consecuencias en el ámbito laboral. Ginebra: OIT. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/---protrav/---travail/documents/publication/wcms_712531.pdf
Orozco-Rocha, K., & González-González, C. (2021). Familiarización y feminización del trabajo de cuidado frente al trabajo remunerado en México. Debate Feminista, 62, 117-141. doi:10.22201/cieg.2594066xe.2021.62.2276
Ozamiz-Etxebarria, N., Berasategi, N., Idoiaga, N., & Dosil, M. (2021). The psychological state of teachers during the COVID-19 crisis: The challenge of returning to face-to-face teaching. Frontiers in Psychology, 11, 1-10. doi:10.3389/fpsyg.2020.620718
Palumbo, R., Manna, R., & Cavallone, M. (2021). Beware of side effects on quality! Investigating the implications of home working on work-life balance in educational services. The TQM Journal, 33(4), 915-929. doi:10.1108/TQM-05-2020-0120
Peña-Contreras, E., Calderón, M. del C., Arias-Medina, P., & Sacaquirin, C. (2021). Teletrabajo, trabajo no remunerado y violencia de género en el Ecuador durante la pandemia por COVID-19. Maskana, 12(2), 11-18. https://doi.org/10.18537/mskn.12.02.02
Pérez de Guzmán, S., Ulloa, E., & Iglesias-Onofrio, M. (2020). The changing conceptions of time in the social scheme of daily life: A work-life balance approach. Journal of Family Studies, 28(2), 611-628. doi:10.1080/13229400.2020.1746686
Pérez, A. (2014). Subversión feminista de la economía: aportes para un debate sobre el conflicto capital-vida. Madrid: Traficantes de Sueños.
Pérez, C., & Gálvez, A. (2009). Teletrabajo y vida cotidiana: ventajas y dificultades para la conciliación de la vida laboral, personal y familiar. Athenea Digital, (15), 57-79. https://atheneadigital.net/article/view/n15-perez-galvez/597-pdf-es
Power, K. (2020). The COVID-19 pandemic has increased the care burden of women and families. Sustainability: Science, Practice, and Policy, 16(1), 67-73. doi:10.1080/15487733.2020.1776561
Rau, B., & Hyland, M. (2002). Role conflict and flexible work arrangements: The effects on applicant attraction. Personnel Psychology, 55(1), 111-136. doi:10.1111/j.1744-6570.2002.tb00105.x
Rubin, G. (1986). El tráfico de mujeres: notas sobre la «economía política» del sexo. Revista Nueva Antropología, VII(30), 65-87. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15903007
Saldívar-Garduño, A., & Ramírez-Gómez, K. E. (2020). Salud mental, género y enseñanza remota durante el confinamiento por el COVID-19 en México. Persona, 23(2), 11–40. doi: 10.26439/persona2020.n023(2).50115
Sardeshmukh, S., Sharma, D., & Golden, T. (2012). Impact of telework on exhaustion and job engagement: A job demands and job resources model. New Technology, Work and Employment, 27(3), 193–207. doi: 10.1111/j.1468-005X.2012.00284.x
Scott, J. (1990). El género: una categoría útil para el análisis histórico. En J. Amelang & M. Nash (Eds.), Historia y género: las mujeres en la Europa moderna y contemporánea (pp. 23-56). Barcelona: Institució Alfons el Magnánim.
Scott, J. W. (2002). El género: una categoría útil para el análisis histórico. Op. Cit., (14), 9-45. Recuperado de https://revistas.upr.edu/index.php/opcit/article/view/16994
Solanas, M. (1 de abril de 2020). La crisis del COVID-19 y sus impactos en la igualdad de género. Real Instituto Elcano. Recuperado de http://www.realinstitutoelcano.org/wps/portal/rielcano_es/contenido?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/elcano/elcano_es/zonas_es/ari33-2020-solanas-crisis-del-Covid-19-y-sus-impactos-en-igualdad-de-genero
Staniscuaski, F., Kmetzsch, L., Soletti, R., Reichert, F., Zandonà, E., Ludwig, Z., …, & De Oliveira, L. (2021). Gender, race and parenthood impact academic productivity during the COVID-19 pandemic: From survey to action. Frontiers in Psychology, 12, 1-14. doi:10.3389/fpsyg.2021.663252
Sullivan, C., & Lewis, S. (2001). Home-based telework, gender, and the synchronization of work and family: Perspectives of teleworkers and their co-residents. Gender, Work and Organization, 8(2), 123-145. doi:10.1111/1468-0432.00125
Thibault, J., Briz, J., Fandos, J., & Álvarez, J. (1998). El teletrabajo: jornadas sobre nuevos empleos, nuevas empresas, nuevas relaciones laborales. Acciones e Investigaciones Sociales, (8), 203-233. Recuperado de https://ddd.uab.cat/pub/artpub/1998/143116/accinvsoc_a1958n8p201.pdf
Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (UJAT). (2020). Tercer informe de actividades académicas. División Académica Multidisciplinaria de Comalcalco. Recuperado de https://archivos.ujat.mx/2020/div-damc/3er.%20Informe%202019%20-%202020%20DAMC.pdf
Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (UJAT). (2021). Primer informe de actividades 2020-2021. Rectoría. Recuperado de https://www.ujat.mx/rectoria/24286
Van Dijk, J. (2017). Digital divide: Impact of access. En P. Rössler, C. A. Hoffner & L. Van Zoonen (Eds.), The international encyclopedia of media effects (pp. 1-11). Reino Unido: John Wiley & Sons. doi:10.1002/9781118783764.wbieme0043
Young, I. M. (2005). On female body experience: «Throwing like a girl» and other essays. Nueva York: Oxford University Press.

Published

2022-09-20

How to Cite

Solana-Villanueva, N., De los Heros-Rondenil, M. G., & Murillo-López, S. C. (2022). Effects of the COVID-19 pandemic on the workload of caregivers: a case study of tabascan university lecturers who worked from home. Apuntes. Social Sciences Journal, 49(92). https://doi.org/10.21678/apuntes.92.1564